El model educatiu està canviant constantment i així ho demostren els canvis en la normativa. Independentment d’aquest fet, sorgeixen moltes iniciatives com ara: Escola Nova 21, Escola 360, Escoles Magnet, etc. que creuen necessari revisar el procés d’aprenentatge. Però personalment considero que qualsevol de les tendències actuals ha d’anar acompanyada del domini de la competència digital.
Al 2009, Assessment & Teaching of 21st Century Skills, ATC21S, va reunir 250 investigadors d’arreu del món i van establir 5 grups de treball i un d’ells va servir per definir Les Habilitats del S.XXI, emmarcades dins de 4 categories i definides en l’acronim KSAVE, knowledge, skills, attitudes, values and ethics.
La Comissió Europea, va crear el DigComp, el framework de referència per donar suport al desenvolupament de la competència digital individual. I en l’àmbit educatiu, el DigCompEdu, el Framework Europeu per la Competència Digital dels Educadors.
Els docents necessiten tenir un conjunt de competències digitals específiques, per poder aprofitar el potencial de les tecnologies digitals i potenciar i innovar en l’educació.
A Catalunya, es va publicar la Competència digital docent del professorat de Catalunya, disponible també amb anglés, pel profossorat i pels alumnes de primària i secundaria.
La LOMCE, defineix la competència digital (CD) i L’informe Horitzó Edició 2016 d’Educació Primària i Secundària, identifica i descriu sis tecnologies emergents que tindran un impacte significatiu en l’educació primària i secundària en els pròxims cinc anys (2016-2020).
Les TIC són un instrument fonamental per la gestió del canvi i és per aquest motiu que tot centre les ha de tenir present, a l’hora de dissenyar el Pla TAC.
Els elements que fan que el procés d’elaboració del Pla TAC tingui èxit són:
- Participació docents
- Elaboració col·legiada (Comissió TAC del centre
- Lideratge de l’equip directiu
- Diagnosi reflexiva
- Objectius realistes
- Actuacions consensuades
- Avaluació periòdica
El Pla TAC es centra en els següents objectius generals:
- Definir i planificar els àmbits d’actuació i les línies generals de planificció de les tecnologies en el centre
- Fixar els serveis digitals del centre, promoure i facilitar la participació de la comunitat educativa en el seu ús i fer-ne el seguiment
- Establir la línia temporal d’apliació anual del pla TAC, avaluar el seu assoliment i proposar les futures línies d’actuació
- Definir les aplicacions metodològiques de les tecnoogies en el centre, afavorir el seu ús i vetllar per la seva persència a totes les àerres curriculars
- Detectar les necessitats de recursos i gestiona els existents eficaçment quan a ús i manteniment
- Establir les tasques associades a l’aplicació del pla TAC i els responsables corresponents
- Gestionar l’organitzacio d’espais, recursos i agrupaments per tal d’afavorir l’ús de les tecnologies en ele centre en les condicions més adients
- Vetllar per un ús de les TAC de forma segura, establint les normes d’ús i seguint els protocols de drets d’autoria i llicències digitals
- Assegurar la inclusió digital de tot l’alumnat i el professorat definint les eines necessàries i garantir-ne l’accessibilitat a tots els recursos
- Aplicar les TAC per tal de dur a terme el procés de millora dels aprenentatges, adaptant-los a les característiques de les matèries i les necessitats de l’alumnat
- Definir les necessitats de formació del professorat i promoure el treball en xarxa dins i fora del centre
El pla TAC, està estructurat i analitza 5 temes enfocats, cadascún, des de 3 àmbits diferents: aula, centre i entorn:
- Estratègia, lideratge i gestió: són els elements que tenen a veure amb les actuacions de l’equip directiu i la comissió TAC
- Usos curriculars: es tracta de decidir què faran els alumnes amb l’ús de les tecnologies digitals. Quin és el grau d’assoliment de la competència digital. Quines metodologies utilitzarem…
- Competència digital docent: per planificar hem de conèixer el grau de coneixement de les tecnologies digitals per part del professorat del centre i poder enfocar les necessitats formatives. A mesura que avancem en el Pla, aquest grau de competència digital docent també s’anirà incrementant.
- Seguiment, avaluació i millora: són els ìtems més qualitatius, que tenen a veure amb l’adopció de criteris i el seu compliment i com se’n fa el seguiment i s’avaluen els processos.
- Infraestructures i serveis digitals: engloba els ítems que tenen a veure tant amb els elements més tècnics (xarxa, dispositius, programari) com amb els de serveis digitals de què disposa o vol disposar el centre (EVA, correu electrònic, blog, …)
Actualment, els centres educatius, tenim accés a un aplicatiu per poder realitzar la contextualització, l’elaboració de la diagnosi, definir els objectius que es volen aconseguir, contretar el projecte mitjançant diferents actuacions i definir els indicadors que ens serviran per una futura avaluació del Pla TAC.
Deixa un comentari