5.A.- Gestió de la qualitat i autoavaluació dels centres docents.
L’Avaluació Institucional que es realitza sobre els propis centres educatius, no només té com a objectiu valorar els seus resultats, sinó avaluar els diferents elements que els integren i sobretot valorar els processos i interaccions internes, que condueixen als seus resultats.
Finalitats
-
Millorar els processos i els resultats dels centres
-
Retre comptes a la comunitat educativa i davant la societat
Models:
- Interna o d’autoavaluació
- Mitxa
- Externa
Dimensions que han de ser objecte de l’avaluació:
- Dimensions de context: definit per una part, pels fins generals del sistema educatiu i per altra, per les característiques de l’entorn social i cultural de l’entorn del centre i de la comunitat educativa i dels seus membres.
- Dimensions d’entrada (inputs): objectius del propi centre i els recursos humans, materials i funcionals que té per aconseguir-los.
- Dimensions de processos: organització dels recursos, programacions didàctiques, horaris, processos didàctics, clima de centre,
- Dimensions de resultats o productes (outpouts): èxits del centre, resultats acadèmics, satisfacció de les demandes socials, etc.
L’autoavaluació del centre és responsabilitat de l’equip directiu, i per tant l’ha de liderar.
En finalitzar cada curs, el Consell escolar, el claustre de professors i l’equip directiu avaluaran el grau de compliment de la programació general anual (concrecions anuals del Projecte educatiu de centre i dels seus elements). Les conclusions més rellevants seran recollides en una memòria que es remetrà a les delegacions o direccions provincials o territorials.
5.B.- Autonomia, transparència i rendició de comptes.
Requisits de la rendició de comptes:
- La participació de la comunitat educativa
- Un lideratge compartit dels equips directius
- Un projecte educatiu de centre
La rendició de comptes. Responsabilitats
- Director/a: davant la Comunitat educativa i l’Administració (El Consell escolar i el Claustre també són responsables)
- Centre
La rendició de comptes. Dimensions
- Rendició de comptes del director
- Rendició de comptes del centre
5.C.- Plans de millora. Planificació estratègica dels processos.
Forma de comunicar els plans de millora:
5.D.- Avaluació del sistema educatiu. Avaluació dels aprenentatges: Desenvolupament i aplicació de proves.
Responsabilitat de l’avaluació:
- Instituto Nacional de Evaluació Educativa (INEE)
- Organismes de les administracions educatives
Marc normatiu
Avaluació i proves externes
a) Avaluació de diagnòstic: totes les avaluacions generals de diagnòstic com les de diagnòstic han estat substituides a la LOMCE per les avaluacions individualitzades
“Evaluaciones individualizadas establecidas en el marco de la evaluación del sistema educativo español de la Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa”
b) Aspectes generals
Els criteris d’avaluació són els establerts als articles 20.3, 21, 29 i 36 bis d’aquesta la Llei Orgànica.
c) Avaluació de 3r de primària
d) Avaluació final d’educació primària
e) Avaluació final d’ESO
f) Avaluació final de Batxillerat
f) Avaluació i proves internacionals
- Asociación Internacional para la Evaluación del Rendimiento Educativo (IEA): avaluacions de PIRLS (comprensió lectora) i TIMSS (Coneixements de matemàtiques i ciència)
- Organización para la Cooperación y el Dessarrollo Económicos (OCDE): avaluacions de PISA(Programme for International Student Assessment) TALIS (estudi internacional d’ensenyament i aprenentatge) i PIAAC (Avaluació de competències de la població adulta)
Deixa un comentari