5.A.- Gestió de la qualitat i autoavaluació dels centres docents.

L’Avaluació Institucional que es realitza sobre els propis centres educatius, no només té com a objectiu valorar els seus resultats, sinó avaluar els diferents elements que els integren i sobretot valorar els processos i interaccions internes, que condueixen als seus resultats.

 

Finalitats

  • Millorar els processos i els resultats dels centres

  • Retre comptes a la comunitat educativa i davant la societat

Models:

  • Interna o d’autoavaluació
  • Mitxa
  • Externa

Dimensions que han de ser objecte de l’avaluació:

  • Dimensions de context: definit per una part, pels fins generals del sistema educatiu i per altra, per les característiques de l’entorn social i cultural de l’entorn del centre i de la comunitat educativa i dels seus membres.
  • Dimensions d’entrada (inputs): objectius del propi centre i els recursos humans, materials i funcionals que té per aconseguir-los.
  • Dimensions de processos: organització dels recursos, programacions didàctiques, horaris, processos didàctics, clima de centre,
  • Dimensions de resultats o productes (outpouts): èxits del centre, resultats acadèmics, satisfacció de les demandes socials, etc.

L’autoavaluació del centre és responsabilitat de l’equip directiu, i per tant l’ha de liderar.

En finalitzar cada curs, el Consell escolar, el claustre de professors i l’equip directiu avaluaran el grau de compliment de la programació general anual (concrecions anuals del Projecte educatiu de centre i dels seus elements). Les conclusions més rellevants seran recollides en una memòria que es remetrà a les delegacions o direccions provincials o territorials.

5.B.- Autonomia, transparència i rendició de comptes.

Requisits de la rendició de comptes:

  • La participació de la comunitat educativa
  • Un lideratge compartit dels equips directius
  • Un projecte educatiu de centre

La rendició de comptes. Responsabilitats

  • Director/a: davant la Comunitat educativa i l’Administració (El Consell escolar i el Claustre també són responsables)
  • Centre

La rendició de comptes. Dimensions

  • Rendició de comptes del director

  • Rendició de comptes del centre

5.C.- Plans de millora. Planificació estratègica dels processos.

Forma de comunicar els plans de millora:

5.D.- Avaluació del sistema educatiu. Avaluació dels aprenentatges: Desenvolupament i aplicació de proves.

Responsabilitat de l’avaluació:

  • Instituto Nacional de Evaluació Educativa (INEE)
  • Organismes de les administracions educatives

Marc normatiu

Avaluació i proves externes

a) Avaluació de diagnòstic: totes les avaluacions generals de diagnòstic com les de diagnòstic han estat substituides a la LOMCE per les avaluacions individualitzades

“Evaluaciones individualizadas establecidas en el marco de la evaluación del sistema educativo español de la Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa”

b) Aspectes generals

Els criteris d’avaluació són els establerts als articles 20.3, 21, 29 i 36 bis d’aquesta la Llei Orgànica.

c) Avaluació de 3r de primària

d) Avaluació final d’educació primària

e) Avaluació final d’ESO

f) Avaluació final de Batxillerat

f) Avaluació i proves internacionals

  • Asociación Internacional para la Evaluación del Rendimiento Educativo (IEA): avaluacions de PIRLS (comprensió lectora) i TIMSS (Coneixements de matemàtiques i ciència)
  • Organización para la Cooperación y el Dessarrollo Económicos (OCDE): avaluacions de PISA(Programme for International Student Assessment) TALIS  (estudi internacional d’ensenyament i aprenentatge) i PIAAC (Avaluació de competències de la població adulta)

5.E.- Eines per a l’avaluació del centre docent.