Una de les competències que s’assignen al director és la d’exercir la direcció pedagògica, promoure la innovació educativa i impulsar plans per a la consecució dels objectius del projecte educatiu del centre. I aquesta competència és fonamental per garantir que, el procés d’aprenentatge dels alumnes, sigui el més eficient, eficaç i efectiu possible.

Dur a terme aquesta competència no és trivial i és important conèixer els eixos d’actuació del Ministeri d’Educació i Formació Professional i del Departament d’Educació de la Comunitat Autònoma, a la qual pertany el centre educatiu, perquè poden acompanyar i donar suport als centres educatius, en la implantació de nous projectes o programes.

El Departament d’Educació de Catalunya , distingeix entre els projectes de centre i els projectes educatius, i impulsa mitjançant diferents actuacions educatives, orientades a afavorir l’èxit escolar, les diferents etapes educatives a tot Catalunya.

Projectes de centre

  • Projecte Educatiu de Centre (PEC): és un document que inclou els trets d’identitat del centre, els principis pedagògics, els principis organitzatius i el projecte lingüístic. En aquest document s’especifiquen els valors, els objectius i les prioritats d’actuació del centre, la concreció dels currículums que s’imparteixen i el tractament transversal en les àrees, matèries o mòduls de l’educació en valors i altres ensenyaments. El PEC l’elabora el claustre, a iniciativa del director.
  • Projecte lingüístic : és el document que recull els aspectes relatius a l’ensenyament ia l’ús de les llengües al centre educatiu. En aquest document queden definits el tractament de la llengua catalana com a llengua vehicular i d’aprenentatge, el procés d’ensenyament i aprenentatge de la llengua castellana, les diferents opcions amb referència a les llengües estrangeres i els criteris generals per a les adequacions de les llengües a la realitat sociolingüístiques del centre.
  • Projecte de convivència: és un document que ha de reflectir les accions que el centre educatiu desenvolupe per capacitar tots els alumnes i la resta de la comunitat escolar per a la convivència i la gestió positiva dels conflictes. El Departament d’Educació posa a disposició una aplicació informàtica amb elements de diagnòstic, orientacions i recursos per a elaborar-lo.

Projectes educatius

Els projectes educatius es poden classificar segons el seu àmbit curricular, metodologia i aprenentatge o bé segons la comunitat educativa i el seu entorn. Hi ha un gran nombre de projectes, però aquí es destaquen els propis d’un centre de Formació Professional i els que es poden aplicar a qualsevol tipus de centre.

Projectes Educatius: Àmbit curricular, metodològic i aprenentatge
Formació Professional (FP) centre educatiu
ActivaFP Aprendre i interactuar en un context global
Assessorament professional a les persones ia les empreses Biblioteca escolar “puntedu”
Catskills Certificació de llengües
Foment i suport de l’emprenedoria en els ensenyaments professionals Llengües i Cultures d’Origen
Innovació i transferència de coneixement InnovaFP Marc per al plurilingüisme
Mobilitat formativa i cooperació europea i internacional Tecnologies digitals per a l’aprenentatge
Talent creatiu i empresa Orientació educativa per a l’aprenentatge competencial orientador
El Impuls de la lectura
araESCRIC

 

Projectes educatius: Comunitat educativa i entorn
Formació Professional (FP) Centre educatiu
Projecte de qualitat i millora contínua Comunitats d’aprenentatge
Projecte Escola i Família. Junts x l’Educació
Pla per a la igualtat de gènere en el sistema educatiu
Plans educatius d’entorn 0-20
Promoció escolar del poble gitano
programa #aquiproubullying