L’Institut on treballo actualment disposa de PEC i es pot consultar a la web del centre, però aquest està en revisió i no té tots els components que contempla la LOE.

L’anàlisi i diagnosi de la situació actual, que es descriu al PEC, és el següent:

Oportunitats (extern) Amenaces (extern)
  • Únic centre de secundària en la zona educativa
  • Bona relació amb les entitats locals, ajuntaments dels municipis dels centres adscrits i tot el teixit social i empresarial
  • La pràctica totalitat dels nois/ies entre 12 i 18 anys cursen els estudis al centre, integrant totes les classes socials i l’alumnat nou vingut
  • Bona coordinació entre els centres de primària i el centre
  • Ubicació del Centre en la zona esportiva i cultural del municipi. Disposem del poliesportiu municipal per a tota mena d’activitats esportives i del local social per a activitats culturals.
  • Centre integrat en el Pla d’Entorn Alt Segrià
  • Foment de la lectura. Projecte municipi lector.
  • Existència d’un mapa escolar rígid que obliga l’alumnat de pobles propers a desplaçar-se a altres centres (Lleida, Balaguer, …)
  • Mala coordinació d’horaris del transport interurbà entre els pobles propers per seguir l’horari dels ensenyaments post-obligatoris
  • Capital molt propera
  • Teixit empresarial petit amb oferta de treball limitada
  • Dificultat d’incorporar-se al món laboral els nois de 16 anys. Alumnat desmotivat que està al centre per no saber que fer.
Fortaleses (intern) Debilitats (intern)
  •  Disposar d’espai suficient. Dos edificis, un per ESO i l’altre per batxillerat i cicles formatius, amb possibilitat de desenvolupar diferents tipus d’activitats
  • Una acció tutorial acurada, cohesionada i consolidada
  • Espai físic amb possibilitats de desenvolupar diferents tipus d’activitats acadèmiques o de caire extraescolar
  • Existència d’un clima de treball i col·laboració entre el professorat i la resta de membres de la comunitat educativa
  • Equip directiu i de coordinació molt implicat i amb voluntat de millora. Receptiu a nous reptes
  • Bona estructura organitzativa per a la coordinació i el tractament de la diversitat
  • Sector d’alumnes amb inquietuds i participatius
  • Disposar de recursos per atendre els diferents ritmes d’aprenentatge de l’alumnat
  •  Insatisfacció del professorat pel nivell acadèmic d’algun grup d’alumnat i els seus hàbits socials
  • Poca implicació d’una part de les families
  • Dificultat per trencar les dinàmiques metodològiques més tradicionals per motivar l’alumnat
  • Manca d’adequació d’algunes aules a les TIC
  • Manca de recursos humans per atendre l’alumnat amb problemes d’aprenentatge, lligat a la bona voluntat i disponibilitat horària del professorat
  • Grup d’alumnes totalment desmotivats amb una actitud molt negativa. Es troben al centre fins aconseguir incorporar-se al món laboral

El DAFO és molt complet, però l’anàlisi, orientat a la Formació Professional del centre, de les Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats que he pogut detectar, després de consultar el document, és el següent:

DEBILITATS AMENACES
  •  PEC en revisió sense la col·laboració del claustre
  • Desconeixement del funcionament de la Formació Professional
  • Orientació a la FP a alumnes amb rendiment acadèmic baix o com a solució al fracàs escolar
  • Reticència a participar en determinats projectes educatius
  • No es promou la innovació educativa ni l’impuls dels plans orientats a la FP
  • En el PEC no es preveuen actuacions a la FP per millorar l’aprenentatge de les llengües estrangeres
  • En el PEC no es preveu cap actuació per millorar les relacions amb les empreses del voltant
  • En el PEC no es preveu cap actuació per reduir l’absentisme a la FP
  • Tancament del CFGM de SMX
  • Oferta d’un únic CFGM (GAD)
  • Tendència a centralitzar els estudis en un únic centre de la comarca
  • Preinscripció al CFGM baixa
FORTALESES OPORTUNITATS
  • Oferta educativa del centre: ESO, Batxillerat i Cicles
  • Edifici i aules específiques per a cicles
  • L’equip directiu no dificulta la participació en programes d’innovació pedagògica, projectes educatius o serveis d’FP
  • Equip docent proactiu
  • Grups reduïts d’alumnes
  • Promoció de la FP en l’àmbit nacional
  • Modificació i actualització dels currículums
  • Modalitat FP DUAL
  • Projectes d’innovació pedagògica, projectes educatius i serveis propis de FP

Recurs: Guia per a l’elaboració de projectes en un centre educatiu. Exemples d´indicadors d’avaluació