3.A.- Gestió administrativa i económica.
Gestió administrativa
Idees de caràcter general: Codi de centre, Denominació general i específica, Adreça electrònica, Registre de documents, Identificació documental, Admissió d’escrits i/o documents, Constància de l’entrega de documents, Certificacions, Compulsa de documents, Còpia autèntica, Confecció de documents
Models de documents: oficis, cartes, certificats, informes, instàncies, convocatòries.
Gestió econòmica
Principis: eficàcia, d’economia, de caixa i de pressupost únic. Principi de pressupost inicial revelat en la previsió d’ingressos i despeses i el principi de rendició de comptes.
El centre té autonomia en la gestió econòmica i ha de tenir un inventari.
Quan hi ha un canvi de director, el traspàs d’informació s’ha de fer amb 15 dies. El director que surt ha de traspasar la informació pressupostària, els documents comptables i els fons de tresoreria. El director entrant ha de verificar la documentació comptable, els fons de tresoreria i ha d’extendre l’acta de traspàs.
Si hi ha disconformitat, el director entrant ha d’enviar un informe als SSTT.
I el últim, cal canviar les signatures autoritzades als comptes corrents del centre educatiu.
Normativa específica Catalunya: instrucció 1/2014 de la Secretaria General de 20 de juny de 2014.
Plataformes per la gestió acadèmica, administrativa i a vegades també econòmica: Saga -> Esfera
3.B.- Gestió de recursos humans.
Habilitats tècniques: planificació de projectes, comunicació, negociació, motivació, organització de recursos, gestió del temps. gestió del conflicte, coneixement del centre i compressió del context, avaluació i professionalitat.
Habilitats personals: empatia, preocupació pels demés, assertivitat, escolta activa, claredat i concisió en l’expressió, treball en equip,
Normativa:
- Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (EBO) el text després s’ha vist refós en el Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre de 2015 (Títol VII)
- Lleis de la funció pública de les diferents administracions juntament amb el Reial Decret 33/1986, de 10 de gener, pel qual s’aprova el Reglament de Règim Disciplinari dels Funcionaris de l’Administració de l’Estat
- Hi ha una disparitat de situacions entre les diferents administracions pel que fa a norma publicada, però per a aquelles que encara no ho han fet continuen vigents els denominats ROC (reglaments orgànics de Centre) i les ordres que els desenvolupen.
- Normes dictades a cada comunitat per regular la convivència i la figura del professor com autoritat.
3.C.- Gestió de temps i espais.
Gestió del temp individual
- Principis per l’utilització del temps i lladres de temps
- Principi de discribució o de delegació
- Principi de priorització
- Principi de planificació i control
- Principi de globalització
- Principi de classificació
- Principi de simplificació
- Lladres del temps: excés de reunions, domini del que és urgent, trucades telefòniques i falta de filtre, visites no planificades o inoportunes, errors de tercers, tendència a les relacions socials, incapacitat per dir no, desordre, posposar com a principi, manca de planificació, portes obertes permanents , falta d’objectius, manca d’informació, manca d’estructura, desconfiança, falta de delegació.
- Eines de planificació
Termini | Contingut | Document |
Mitjà/Llarg
(4anys) |
Objectius per la millora del centre durant el mandat.
Temporització Tenir clars i presents els objectius ajuda a prioritzar les tasques rellevants i els temps que se’ls hi dedica |
Projecte de direcció |
Curt termini
(1 curs) |
Concrecions per un curs escolar del contingut en el projecte de direcció.
Facilita tenir una visió més propera en el temps (anual i/o trimestral de les tasques a realitzar segons els compromisos adquirits al projecte de direcció) |
Pla d’actuació d’equip directiu (s’ha d’incloure a la PGA) |
Programació setmanal | L’equip directiu ha d’incloure entre les seves rutines setmanals una reunió de planificacio i seguiment de les tasques.
És el moment de la distribució de tasques segons les funcions de cada membre, així com de les habilitats tècniques i personals de cadascu. És la unitat bàsica i eina imprescindible per una bona gestió del temps. |
Planning setmanal (es poden utilitzar agendes o taules on es prioritzin i distribueixin activitats i permetin realitzar el seu seguiment) |
Gestió del temps col·lectiu: reunions
- Temps de l’alumnat:
- jornada escolar
- distribució de tasques al llarg de la jornada
- temps dedicats a les activitats complementaries o extraescolars
- Temps de les families al centre
- plarticipació en l’educació dels seus fills
- participació en la vida del centre
- Temps del professorat
- horaris personals
- temps de coordinació
Fases de la reunió: Reunions eficaces
Gestió d’espais
3.D.- Serveis complementaris.
Serveis complementaris != Activitats extraescolars => Llei Orgànica de la participació, l’avaluació i el govern dels centres educatius (LOPEGCE) – Capitol I, article 3r, apartat 2n
Serveis complementaris: menjador escolar i transport escolar
A la PGA s’han d’incloure el Pla Anual d’Activitats Extraescolars i Complementaries.
Pla Anual d’Activiats Extraescolars i Complementaries
- Activitats generals
- Activitats per cicles, cursos o àerees
- Viatges d’estudi i intercanvis escolars
- Activitats extraescolars realitzades en col·laboració amb altres institucions
- Activitats esportives
- L’organització i funcionament de la biblioteca
- Altres
3.E.- Eines per una gestió de qualitat. Especialització curricular dels centres i accions de qualitat.
Avaluació institucional: interna o autoavaluació, externa i mixta.
Objecte Avaluació
- Dimensió de contexte: finalitats generals del sistema educatiu i característiques d’entorn social, cultural de l’entorn del centre, de la comunitat educativa i dels seus membres.
- Dimensió d’entrada (inputs): objectius del centre i els recursos humans, materials i funcionals que es tenen per aconseguir-los
- Dimensió de processos: organització dels recursos, programacions didàctiques, horaris, processos didàctics, clima de centre.
- Dimensió de resultats o productes (outputs): assoliment del centre, resultats acadèmics, satisfacció de les demandes socials, etc.
La LOE estableix als articles 127, 129 i 132 les responsabilitats i competències en l’autoavaluacio de centres.
El Consell escolar, el claustre de professors i l’equip directiu avaluaran el grau de compliment de la PGA. I les conclusions seran recollides en una memòria que s’enviarà a les delegacions o direccions provincials o territorials.
3.F.- El paper de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en el centre. Eines informàtiques. Desenvolupament de nous models d’ensenyament i aprenentatge.
El pla TAC
3.G.- Serveis de suport als centres i programes institucionals. Programes educatius europeus.
Serveis de suport als centres
- Centres de professors: CEPs, CPRs, CEFIREs, CIFEs etc.
- INTEF (Institut Nacional de Tecnologíes Educatives i de Formació del Professorat )
- Serveis d’orientació educativa i psicopedagògica. Els equips específics i els equips d’atenció precoç
- Inspecció: Alta inspecció i inspecció educativa
Les funcions de la inspecció seran:
- Supervisar i controlar, des del punt de vista pedagògic i organitzatiu, el funcionament dels centres educatius així com els programes que en ells incideixen.
- Supervisar la pràctica docent, la funció directiva i col·laborar en la seva millora contínua.
- Participar en l’avaluació del sistema educatiu i dels elements que l’integren.
- Vetllar pel compliment, en els centres educatius, de les lleis, reglaments i altres disposicions vigents que afectin el sistema educatiu.
- Vetllar pel compliment i aplicació dels principis i valors recollits en aquesta Llei, inclosos els destinats a fomentar la igualtat real entre homes i dones.
- Assessorar, orientar i informar els diferents sectors de la comunitat educativa en l’exercici dels seus drets i en el compliment de les seves obligacions.
- Emetre els informes sol·licitats per les administracions educatives respectives o que es derivin del coneixement de la realitat propi de la inspecció educativa, a través de les vies reglamentàries.
- Qualssevol altres que li siguin atribuïdes per les administracions educatives, dins l’àmbit de les seves competències
Programes institucionals (Ministeri)
- Foment de la lectura i millora de les biblioteques escolars
- Pla PROA (Programa de Refuerzo, Orientación y Apoyo)
- Programa ARCE (AgRupaciones de Centros Educativos )
- Pla Educa3
- Profundiza. Profundización de conocimientos para los alumnos con mayor capacidad y motivación para aprender
- Programa d’abandoment prematur de l’educació y la formació
Programas educativos europeos
Erasmus+ (3 accions clau)
- Movilitat de les persones per motitus d’aprenentatge
- Cooperació per la innovació i l’intercanvi de bones pràctiques
- Suport a la reforma de les polítiques
Segons l’àmbit de l’educació:
- Oportunitats pels professors i el personal no docent que desitgi realitzar activitats de desenvolupament personal a l’estranger
- Cooperació entre centres escolars i altres organitzacions
- Cooperació entre centres escolars (eTwinning)
3.H.- Prevenció de riscos laborals i manual d’autoprotecció.
Normativa: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1995-24292&tn=2
La LPRL obliga a realitzar determinades actuacions preventives, que en la docència es concreten en:
- Avaluar el risc: s’ha de realitzar l’avaluació de riscos de cada lloc de treball, ja que els riscos són diferents segons l’etapa educativa o el tipus de centre on es treballi.
- Analitzar les possibles situacions d’emergència i adoptar les mesures necessàries: realitzar el pla d’emergència de cada centre.
- Organitzar la prevenció i el treball integrant la prevenció en totes les activitats del centre i tenint present la capacitat de tots els seus treballadors. Quan es faci una nova activitat docent, a més d’analitzar si es té la corresponent capacitació tècnica
- Facilitar equips de treball i equips de protecció individual adequats: com seria l’ús de guants de làtex en el canvi de bolquers o en realitzar un primer auxili en qualsevol etapa educativa.
- Informar i formar els i les docents de cada centre: perquè sàpiguen com aplicar les activitats preventives que es desprenen de l’avaluació de riscos, i com han d’actuar dins del seu pla d’emergència.
- Garantir un servei de vigilància periòdica de la salut de tots els treballadors del centre en funció dels riscos: per a la detecció precoç de l’inici de les malalties relacionades amb la docència, com els trastorns musculo-esquelètics, complicacions en les cordes vocals, malalties infeccioses de la infància, trastorns mentals, …
Deixa un comentari